МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІНФРАСТРУКТУРИ ТУРИЗМУ
Термін "інфраструктура" бере початок від лінгвістичної суті латинських слів infra – “нижче, під”,structure – “розміщення, будівництво”, що означає основу, фундамент. Термін був уперше використаний ще на початку нинішнього сторіччя в економічному аналізі для позначення об'єктів і споруджень, що забезпечують нормальну діяльність збройних сил. В 40-і роки на Заході під інфраструктурою стали розуміти сукупність галузей, що сприяють нормальному функціонуванню виробництва матеріальних благ і послуг.
Одним із дослідників, який вперше застосував цей термін в економічних дослідженнях, був американський учений П. Розенштейн-Родан, який представив інфраструктуру як комплекс умов, які забеспечують сприятливий розвиток підприємництва в основних сферах економіки і задовольняють потреби населення.
Голландський економіст Й. Тинберген відносить до поняття інфраструктура всі передумови, необхідні для нормального функціонування виробництва. Крім того, він вважає, що між виробництвом та інфраструктурою знаходиться мета структура, тобто інтелектуальна та інституціональна сфери.
В роботах венгерських економістів А. Чернока, Е. Єрлиха та Д.Силадьї інфраструктура розглядається як частина національного достатку, яка на даному рівні розвитку економіки у відповідності до технологічних потреб часу повинна забезпечити безперервний процес виробництва, розподілу та споживання. В інфраструктуру вони включають енерго-, водопостачання, транспорт та інформаційну службу, торгівлю та обслуговування туризму, ремонтні служби, охорону здоров’я, освіту, культуру, охорону порядку та правових норм, а також здатність людей до виконання роботи, їх професійну
підготовленість, здатність до творчості.
За Е. Б. Алаєвим, інфраструктура – це “комплекс діючих споруд, будинків, систем, які прямо не впливають на виробництво матеріальних благ, але необхідні як для самого процесу виробництва (виробнича інфраструктура), так і для забезпечення повсякденного життя населення (соціальна інфраструктура – підприємства охорони здоров’я, зв’язок, енергопостачання, просвіта, культура, побутове обслуговування)”. Причому, “...кожен з її елементів окремо не являються інфраструктурою ,- тільки разом ці елементи тотожні даному поняттю (або в часткових сукупностях – виробничій та соціальній інфраструктурах)”.
І. М. Маергойз вважає, що “інфраструктура – це той комплекс споруд, який слугує процесу господарювання і забезпечує нормальні та матеріальні, культурно-побутові умови життя населення на даній території. Інфраструктура – це основні фонди у вигляді різних будівель, споруд, пристроїв та ін., які прикріплені до землі і слугують базою для господарської діяльності на даній території. Таким чином, до інфраструктури відносять тільки об’єкти, а не діяльність”.
Вважаючи, що поняття “інфраструктура”, дане І. М. Маергойзом, вірне, не можна погодитись з тим, що до інфраструктури відносять тільки об’єкти, а не діяльність. При вивченні інфраструктури вивчають не тільки об’єкти (магазини, лікарні, туристичні бази, готелі та ін.), їх розміщення, але й функціонування цих об’єктів, результати діяльності зайнятих на цих об’єктах людей.
В цілому ознайомлення з роботами вчених, які займались проблемами розвитку інфраструктури, дає можливість зробити висновок про схожість поглядів на суть та структурну характеристику категорії “інфраструктура”. Беручи до уваги представлені ними в науковій літературі підходи до визначення поняття “інфраструктура”, в туристичному бізнесі під “інфраструктурою туризму” розуміють сукупність різноманітних об’єктів, що використовуються для задоволення потреб туристів, а також комплекс видів діяльності щодо створення умов для реалізації турпослуг (див. рис.1).
Інформаційні та рекламні служби |
Підприємства організації проведення дозвілля
|
Підприємства екскурсійного обслуговування |
Рис. 1. Інфраструктура туристичного бізнесу
Інфраструктура, як сектор економіки, являє собою специфічний міжгалузевий комплекс, що включає в себе засоби розміщення, харчування, перевізників, підприємства індустрії розваг, різні фірми, що здійснюють туроператорську й турагентську діяльність, установи, що надають екскурсійні послуги й послуги гідів-перекладачів і т.д.
Саме від того, наскільки розвинена туристична інфраструктура і її окремі елементи залежить якість туристичного продукту, туристичної послуги.
|